mandag den 2. januar 2023

Gul sanger i Agger

 En Gul sanger blev fundet i Agger by om eftermiddagen 20221008 af Jan Drachmann. En beretning om det fund kan læses her! Jeg ville derfor forfærdeligt gerne være pp i Agger næste morgen, men da min søn skulle køres i lufhavnen tidligt næste morgen måtte det bare blive så tidligt som muligt. Heldigvist skulle min søn være der klokken 0700, så det blev ikke alt for sent inden det kunne gå mod det NV-jyske...

På vej derover sad jeg med bævende hjerte i sædet, og ventede på nyt. Værste scenarie ville være, at nogle morgenfriske så fuglen, som derefter forsvandt til skræk og rædsel for de magelige. Et regulært dip for alle kunne være til at leve med, men at connecte med denne supersjældne amerikanske sanger ville selvfølgelig være toppen! Omkring Odense kom der en melding på fuglen: Eftersøgt uden held indtil videre. Morgenen var godt nok stadig tidlig, men alligevel lidt bekymrende. Nå, videre skulle jeg, når man nu var afsted...Omkring Vejle kom en ny melding, og den var positiv: Sangeren var genfundet! Det gav håb, når man nu var så langt, men helt galt blev det en halv time senere: Jeg havde på Zello forinden hørt om THH's fund af en Schwarz' løvsanger på Mandø, men nu havde MJH minsandten også fanget en på Agger Tange! Jeg tænkte, at alt var super uretfærdigt: ikke langt fra tangen stod en kødrand af twitchere, som netop havde connectet med Gul sanger, og som nu fik foræret en Schwarz'. Og jeg kørte ved Herning og havde ikke set noget endnu...Nå, på med vanten, og fokus på Gul sanger. Heldigvis var der godt med folk stadig, da jeg endelig ankom klokken 1100. Efter en halv time var der kontakt til fuglen, der smøg sig langsomt gennem en lav hæk, den ofte vendte tilbage til. Jeg så fuglen OK, men fik ikke de bedste billeder. Den vendte tilbage til hækken en god time senere, og det gik lidt bedre med billederne denne gang. Et sidste møde med fuglen, uden fotos, kom en halv time senere, så jeg i alt fik 3 omgange med kontakt. Da klokken efterhånden var blevet 14 valgte jeg at køre hjem. Fuglen skulle vise sig at være langtidsstationær, og blev over en uge på lokaliteten. En stor begivenhed for Birder-Danmark!


Første brugbare billede, hvor den hoppede gennem en lav hæk, Agger, 20221009, 1133.

Næste kontakt i samme hæk, Agger, 20221009, 1338.

1239.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar