torsdag den 6. juni 2024

Sibirisk krikand i Holløse Bredning

 JaE fandt 16/2-2024 en Sibirisk Krikand i Holløse Bredning nord for Arresø. Det blev jeg glad for, for jeg havde netop fået fri klokken 12 da jeg kort efter fik meldingen. Selv om dagene stadig er korte i februar kunne jeg snildt nå fuglen. Fuglen var formentlig identisk med en fugl fundet 7/2-2024 i Favrholm Voldgrav, men dengang kunne jeg ikke nå fuglen, og den sås kun på førstedagen.

Jeg havde set det første danske fund i Sneum Engsø 6/6-2019, men alligevel trak dette fund rigtigt meget. Dels ville jeg gerne se arten på Sjælland, og dels havde en fugl i februar et noget mere legitimt skær over sig, frem for en fugl i juni. Det føltes bare mere rigtigt...

Jeg brugte en god time på fuglen, og fik set den ret optimalt; dels liggende relativt tæt på ift udsigtsplatformen, og dels flyvende en kort tur mod mosens fjerneste del. Ekstra krydderi blev en fin Stor tornskade, som brugte træerne langs gangstien til tårnet, da trafikken stilnede lidt af.

Fuglen blev i Holløse frem til 27/2-2024, og sås samtidigt med en fugl i Krankesjön i Skåne. HHN fandt også en fugl i Vejlerne 17/4-2024, og med yderligere fugle i det øvrige Norden lugtede det fælt af et regulært influx.

Sibirisk krikand, Holløse Bredning, 16/2-2024.







Sangsvaner, Holløse Bredning, 16/2-2024.

Blisgæs, Holløse Bredning, 16/2-2024.

Stor tornskade, Holløse Bredning, 16/2-2024.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar