tirsdag den 11. juni 2024

Mellemflagspætte i Korselitse Mellemskov

 SVi fandt en Mellemflagspætte 6/1-2024, i en have op til Korselitse Mellemskov. Den blev selvfølgelig et tilløbsstykke, da det var første gang siden 1983 at en Mellemflagspætte sås på i Østdanmark. Fuglen blev på stedet frem til 5/4-2024, altså 3 måneder.

Jeg tog det roligt i forhold til at twitche den, men 22/2-2024 valgte jeg at prøve - en tåget torsdag hvor jeg havde tidligt fri. Jeg fandt ikke fuglen lige ved ankomst, men efter en god halv times lusk på skovstien nord for foderpladsen fandt jeg fuglen højt i et gammelt egetræ. Her sås fuglen fouragere i noget tid, inden den umiddelbart efter forsvandt. Kort efter ankom fuglen imidlertid på foderpladsen i haven, hvor den indtog lidt kraftfoder fra fodringen.

Dagen blev dog uventet mere udbytterig, da et tilfældigt stop ved en Blisgåseflok ved Horbelev i det sidste lys gav en Rødhalset gås, Kortnæbbet gås, og hybriden Blisgås x Bramgås.



Mellemflagspætte, Korselitse Mellemskov, 22/2-2024.










Stor Flagspætte, Korselitse Mellemskov, 22/2-2024.

Rødhalset gås, Horbelev, 22/2-2024.


Kortnæbbet gås, Horbelev, 22/2-2024.

Blisgås x Bramgås, Horbelev, 22/2-2024.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar