søndag den 18. februar 2024

Balearskråpe i Vejle Fjord

 Balearskråpe er en art, der indtil 31/8-2023 ikke var på min DK-liste. Det afspejler, at jeg i mange år ikke var flittigt på havobs, og at jeg bor i Østdanmark. Selv om arten i få tilfælde har rastet ved fx Blåvand, så var det ikke en art jeg regnede med at få held til at se.

Dagen efter min kones 50 års fødselsdagsfest, søndag 20230827, kom så den noget uventede melding om en rastende fugl ved Vejle Fjords munding. Fuglen blev fundet 0715 af Kurt Willumsen, og blev set en time frem. Da dagen var helliget oprydning efter festen var der ikke så meget at gøre ved det, så med en vis ærgelse kunne jeg følge med i at fuglen blev genfundet ved middagstid.

De næste dage var der ikke noget nyt fra fuglen, men onsdag 20230830 fandt ASF fuglen igen samme sted, og en god håndfuld twitchere nåede at nappe fuglen. Da jeg først havde fri klokken 1500 virkede det lidt håbløst at køre fra Kalundborg, men jeg gav det et skud, og ankom lidt over klokken 1700. JSJ var ankommet før mig, men havde ikke fået set fuglen, så vi stod og dyppede sammen, indtil vi gik ved 1930-tiden. Vi kiggede ubegejstret på et par Almindelige kjover og nogle Almindelige ryler, som gik forbi os på tæt hold i strandkanten. Vi håbede at kunne ses dagen efter, hvor jeg havde tidligt fri, dog med et irriterende ærinde i Haderslev klokken 14...

Næste dag, torsdag 20230831, startede med et mægtigt regnvejr. Da det klarede op viste fuglen sig fint klokken 1110, og så fik jeg håb om at kunne connecte med fuglen. Desværre havde vi aftalt hente en hestetrailer i Haderslev klokken 1400, så jeg var lidt utålmodig mens vi afsluttede handlen med en kop kaffe. Med en trailer på krogen gik det således i sneglefart mod Rosenvold, hvor fuglen mest stabilt sås fra. Klokken 1615 var det endelig lykkedes at komme pp, og heldigvist kunne jeg næsten øjeblikkeligt connecte med fuglen, der tog et par længere flyverunder på mellemdistancen. Selv om Vejle ikke er et superlangt twitch, så begyndte en vis udmattelse at sætte ind, da disse to ture kom i umiddelbar forlængelse af en god håndfuld andre ture til Jylland, som beskrevet i dette klynkeopslag.

Mine billeder er bestemt ikke noget særligt, men stædigt vises de alligevel. ASF's billeder er dog i en helt anden klasse, så her er links til hhv 20230827 og 20230830.


Almindelig ryle 1cy, Rosenvold, 20230830.

Almindelig ryle 1cy, Rosenvold, 20230830.

Balearskråpe på vej mod Æbelø, Rosenvold, 20230831.

Balearskråpe på vej væk fra Æbelø, Rosenvold, 20230831.

Balearskråpe med Fyn i baggrunden, Rosenvold, 20230831.









Balearskråpe på vej ind i Vejle Fjord, med toiletterne på Trelde Næs i baggrunden, Rosenvold, 20230831.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar