søndag den 6. marts 2022

Dage med Søkonger

 Et blæsevejr i weekenden 6-7/11 fik presset et godt læs Søkonger ned i bunden af Kattegat, og jeg var pp til at tage imod, sådan da i hvert fald. Lørdagen var tabt for mig, eftersom den stod på arbejde. Med rædsel kunne jeg passivt bevidne fund af Polarlomvie ved Helsingør, som jeg først dagen efter ville kunne reagere på. Da fuglen tilsyneladende ikke kunne genfindes besluttede jeg at starte søndagen ved Børstrup Hage. Da Polarlomvien ikke dukkede op om søndagen, og Søkongerne optrådte i mængder ved Gilleleje, så var det nok den bedste beslutning. Selv fik jeg set 17 Søkonger, mens få i øvrigt sås før og efter mit ophold. Desuden kunne endnu et Lunde-claim ikke omsættes i et kryds: en gruppe birdere ved Gilleleje meldte Lunde vest, sammen med 4 Alke, men da vi kort efter fandt flokken kunne det ses, at der var tale om en Havlit hun...:-)

Dagen efter havde jeg tidligt fri, og suste mod Sjællands odde for at tjekke havnene på odden. Færgehavnen havde ikke noget særligt, ud over de nordatlantiske Storskarver i mængder og en Husrødstjert, og Klint var også tom, men Havnebyen havde lidt guf. Et par Lomvier og Alke rastede inde i havnen, hvilket også en Søkonge gjorde. Desværre fløj den da jeg løftede kameraet, men jeg fik da et par billeder mens den fløj væk.

Ride 1cy, Børstrup Hage, 20211107.


Sule imm, Børstrup Hage, 20211107.

Søkonge, Børstrup Hage, 20211107.





Et episk syn med en flok på 3 Søkonger, Børstrup Hage, 20211107.





Sule imm, Børstrup Hage, 20211107.


Ride ad, Børstrup Hage, 20211107.


Søkonge, Børstrup Hage, 20211107.






Alk 1cy, Havnebyen, 20211108.

Søkonge, Havnebyen, 20211108.


Lomvie, Havnebyen, 20211108.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar