lørdag den 7. august 2021

Prøveture til Gedser

 I dette forår blev det ud af det blå til en håndfuld ture til Gedser. Gedser er ikke normalt stedet jeg slår mine folder, så det var rart at få lidt fortrolighed med lokaliteten. Det var egentlig et par mislykkede twitchs, som fik mig afsted, så udgangspunktet var ikke det bedste. Alligevel var udbyttet rigtigt fint, og ikke mindst er stemningen og miljøet på fuglestationen rigtigt godt, så jeg glæder mig allerede til næste besøg.

Første besøg kom 20210511. SeK så en sydtrækkende Lille skrigeørn fra Bøtø, og da jeg mangler den på DK-listen, og havde fri klokken 12, suste jeg afsted. Ved 14-tiden var der ikke umiddelbart en skrigeørn på vingerne, og trods en relativ grundig eftersøgning kørte jeg hjem med uforrettet sag.

Næste besøg blev lidt en spået afstraffelse...20210530 ville jeg have stået i Gedser ved solopgang 0430, men desværre gjorde sygdom hos min søn det umuligt. Jeg kom dog afsted, men først 0900. Og inden da havde Gedser vist klassen med fangst af en hun fra Hvidskægget sanger-komplekset. Jeg tænkte, at jeg stadig kunne prøve at twitche fuglen, så kørte ufortrødent. Selv om sangeren var sunket i jorden fik jeg en fin dag alligevel. En Hvidvinget terne rastede på spidsen, en Sort glente var på trækforsøg, og en trane kom skrigende gennem tågen, lavt over vore hoveder.

Sidste besøg blev 20210606. Jeg var klar ved solopgang, og fik en stille, men god morgenobs på spidsen. Sortstrubede lommer tæt på, trækkende Gulirisk og Karminpapper, og ikke mindst en kortvarigt rastende Alpesejler, blev lækre højdepunkter!

Stenpikker, Birkemose, 20210511.

Trane i havgusen, Gedser Fuglestation, 20210530.

Sortstruber bynkefugl, Gedser Fuglestation, 20210530.


Hvidvinget terne, Gedser Odde, 20210530.






Sort glente, Gedser Fuglestation, 20210530.

Sortstrubet lom, Gedser Odde, 20210606.

Sortstrubet lom i sommerdragt, Gedser Odde, 20210606.

Karmindompper på træk, Gedser Odde, 20210606.


Trane, Gedser Odde, 20210606.

Gulirisk, Gedser Odde, 20210606.


Gul vip med hvid strube fik gang i snakken på Odden, 20210606.

Alpesejler, Gedser Odde, 20210606.




2 kommentarer:

  1. Det er godt nok nogle heldige mislykkede twitch, du har haft gang i der! Man kommer ligesom hurtigere over det :-).

    SvarSlet
  2. Helt klart. Jeg er som regel rigtigt tudeprinsesur når jeg dipper, men det var jeg for en sjælden gang ikke her :-)

    SvarSlet