lørdag den 14. august 2021

Lidt lusk på Røsnæs

 Som altid blev mine besøg i foråret på Røsnæs alt for få. I det sene forår blev det alligevel til et par ture, og især et besøg 20210601 blev intenst. Jeg ville slentre ned til Vindekilde for at luske, men allerede på p-pladsen blev jeg vækket af en syngende vagtel tæt på. Efter at have optaget den gik jeg ned mod Vindekilde, men jeg var kun kommet gennem lågen, før en slank kærhøg kom glidende fra øst, passerede mig, og fortsatte mod spidsen. Jeg nåede at skyde lidt billeder, og takket være min manglende erfaring med kærhøge måtte jeg spørge de voksne om hjælp til artsbestemmelse. RSN og KMO svarede begge Steppehøg 2k hun. Tak for det! Steppehøg er ikke synderligt talrig på Røsnæs, med kun 5 claims siden 2011. Det er en art jeg ofte har haft i tankerne derude, men hidtil er blevet skuffet med. En del kærhøge i den fænologisk relevante tid har altid vist sig at være Blå kærhøg, så det var en vigtig art for mig at finde derude. Derudover fandt JAE en flot Rosenstær et par dage efter, men den var desværre væk næste morgen. Alt i alt lover det godt for Røsnæs fremadrettet; hvis østenvinden vil indfinde sig.


En af mine almindelige favoritfugle er Toppet skallesluger. Røsnæs, 20210516.

Sanglærke, Røsnæs, 20210525.

Mursejler, Røsnæs, 20210525.

Første, uskarpe, billede af Steppehøg, Vindekilde, 20210601.



Nok bedste billede til arts-, alders-, og kønsbestemmelse. Halskrave og vingeform siger Steppehøg. Lidt orange kropsfjer fra sidste års ungfugledragt siger 2K. De nye sandfarvede kropsfjer siger hun.



Her kan Vagtlen fra samme dag høres.


En Halemejse poserede åbent en tidlig morgen i skoven ved fyret. Røsnæs, 20210604.


Et snydebillede af en Gulspurv fra Møn. Det fortjente at komme med eftersom arten er så karakteristisk for Røsnæs. 20210614.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar