fredag den 1. januar 2021

Kaffersejler ved Vejby Strand

 Som antydet under indlægget om Lille Gulben i Klydesøen, så gik der ikke lang tid før det næste hit landede i Danmark. Allerede tirsdag 20201027, altså 3 dage efter mit twitch, fik danske birdere den chokerende melding om en Kaffersejler ved Nordkysten. Fuglen blev fundet af LAC, og hans fantastiske finderberetning kan læses her! Det er efter min mening en af de bedste finderberetninger, der hidtil er skrevet på dansk.

Selv var jeg ualmindeligt heldig at nå forbi fuglen inden det var for sent, ikke mindst i lyset af den nys indtrådte vintertid. Eftersom jeg altid har tidligt fri om tirsdagen, var jeg denne dag nået hjem, og havde sat vores heste ud. Da min kone også mødte megatidligt denne dag, havde vi nemlig kun nået at fodre dem inden vi skulle afsted. Derfor var jeg omkring klokken 1300 klar til at tage en tung beslutning om hvor det kunne være meningsfuldt at birde. Tissø-Reersø Havn- runden? Eller Borreby Mose? Jeg stod med en fod ud af døren, da meldingen om en mulig Kaffersejler ved Heatherhill på Nordkysten kom. Det tager ca 1,5 timer at køre derop, så det var bare om at komme afsted. Undervejs fik jeg tændt for Zello, og håbede på BA-opdateringer. Efter knap en times kørsel så det ud til, at der var styr på fuglen. Den sås stadig fra Heatherhill, så jeg håbede det bedste, og kørte til...

Jeg ankom ca 1445 til stranden ved Heatherhill, hvor mange twitchere stod samlet og nød samværet om en vild NFL. Jeg fik hurtigt udpeget fuglen af SHN, men da sejleren imidlertid var drevet godt 500 meter mod vest, traf jeg en hurtig beslutning om at løbe mod den, nede på stranden, så jeg ikke havde modlys på fuglen. Det var ikke nemt at bevæge sig den kilometer, det efterhånden drejede sig om; nogle steder var stranden ikke-eksisterende, og der måtte klatres på kystsikringen og den meget fedtede strand. Endelig kom jeg efter et kvarters crosscountry frem til et godt sted, og fik selskab af AWN, CL, DJ, og LAK. Vi nød nu fuglen i en times tid i smukt lavt vinterlys, mens den fløj stille og roligt frem og tilbage over os. Der var mange twitchere på klinten oven over os, spredt ud over lokaliteten pga trange adgangsforhold. Der blev også taget gode billeder oppefra, men jeg var alligevel godt tilfredse med mine. Klokken 1600 indtraf så det fantastiske, at en Gråsejler også indfandt sig på lokaliteten. Jeg fandt den først i vores lille gruppe, og mange andre rundt omkring fandt den samtidigt i hver deres lille gruppe. De to sejlere kunne nu nydes sammen den næste times tid, inden det var slut lidt over 1700. Jeg valgte kort forinden at vende tilbage mod bilen, da var blevet for mørkt til at se noget på sejlerene mod himlen.

At fuglen er megasjælden betyder selvfølgelig meget, men at se fuglen på en af mine favoritlokaliteter, sammen med fine mennesker, i et utroligt smukt lys i den skumrende eftermiddag, gjorde alligevel twitchet til noget særligt! Det er som altid svært at fravælge billeder fra sådan en dag, og det behøver jeg jo heldigvist så bare ikke. Husk at klikke dem op i stor størrelse. Brace yourselves - pictures are coming...

1511

1514

1515. Bemærk denne lange serie, som er skudt indenfor et minut.












1518


1520


1530







1531

1534




1537







1541


1543

1549

1554


1600

1610. Et magisk øjeblik med de to sejlere fanget på samme foto.

1614


1619






Ingen kommentarer:

Send en kommentar