torsdag den 12. november 2020

Dværghejre i Skarvsøen, Skagen

 Dette endte med at blive en af de dér sindssyge dage man egentlig ikke ønsker sig...Det er imidlertid den slags legender er lavet af, så når man er kommet levende ud på den anden side er det bare at ånde lettet op, prøve at  nyde minderne, og så i øvrigt prøve at stykke stumperne af dagens begivenheder sammen oppe i hovedet.

Dagen, 20200607, startede stille og roligt med en melding om gammel Rosenstær på Korshage. HVR fandt en flot fugl ved Flyndersø tidligt om morgenen, netop som jeg var på vej mod Borreby Mose. Kajakken blev hurtigt vendt, og jeg kørte nordpå. Jeg havde ikke set Rosenstær i Danmark siden en 2k fugl rastede ved Køge Nordstrand i 1989, så det var ved at være på tide at få opgraderet obsen. Ved ankomst til p-pladsen ved Korshage havde fuglen forladt Flyndersø kort forinden, men så ud til at have fulgt en flok stære mod foldene ved Isefjordkysten. Jeg kørte hurtigt derned med LPa, og vi kunne hurtigt genfinde fuglen. Jeg blev på lokaliteten en god times tid, og nød fuglen i selskab med de tililende twitchere.

Eftersom min kone havde en monstervagt på sit arbejde kunne jeg for en gangs skyld birde hele dagen, så da jeg havde set mig mæt på Rosenstæren genoptog jeg projektet med at tage i Borreby Mose. Efter en noget død obs meldte RoC pludselig Dværghejre ud, fundet i Skarvsøen af Michael Juul Nielsen, omkring klokken 1530. Der var ikke snor i fuglen, men jeg burde selvfølgelig have rykket øjeblikkeligt. Jeg havde imidlertid udskudt et par uopsættelige ærinder derhjemme, så jeg kørte mod Store Fuglede, og håbede at fuglen ville blive genfundet ikke alt for sent. Med Zello'en åben klarede jeg mine små ting, inklusive optankning, og netop som jeg blev færdig 1708 råbte RoC, at Dværghejren nu var genfundet. Jeg kørte straks afsted, og med mindst 4 timers kørsel til Skagen var det en kamp mod tiden. Jeg havde allerede kørt 240 km denne dag, så biltrætheden var ved at indfinde sig. Dette twitch SKULLE imidlertid gøres, da jeg allerede én gang er kommet for sent til en Dværghejre, nemlig i 2014 ved Hviding Engsø.

Klokken 2100 stod jeg på Skagen Nordstrands parkeringsplads, og efter at have småløbet ud til Skarvsøen kunne jeg 10 minutter efter connecte med fuglen. Jeg optog et par videoer med lyd for dokumentationens skyld, og var egentlig tilfreds med det, men ville selvfølgelig gerne se fuglen. Efter først at have stået med BR og The Real LP, og set fuglen i et glimt flyve langs rørkanten, lykkedes det endelig at se fuglen eksponeret i en lille udgået busk, omkring 2215, sammen med JJ, BHS, CHJ, CSS + det løse. I venten på at se fuglen kunne vi nyde lyden af fuglens konstante pauken, og se en fin syngende Drosselrørsanger på tæt hold. En rastende Havlit i Skarvsøen var et ekstra sært krydderi af den slags man næsten kun ser i Skagen. Sidst, men ikke mindst, var vejret en oplevelse. En opklaring efter et regnvejr gav klar sigt og smukke rosa og orange farvede skyer over Skagen. Oplevelsen fortsatte med tågebanker i lavningerne på Hulsig Hede. Det ærgrer mig, at jeg ikke fik skudt lidt landskabsbilleder, men tidsplanen var pakket for snert. Det tager en frygtelig masse tid at køre 1150 km...Næste morgen ventede en normal arbejdsdag...zzz...


Rosenstær, Korshage, 20200607, 0832.






Havlit i Skarvsøen, 20200607, 2121.

Drosselrørsanger i Skarvsøen, 20200607, 2141.


Dværghejre i Skarvsøen! 20200607, 2215.







En forpustet video med den svage lyd af Dværghejren i baggrunden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar