mandag den 10. oktober 2022

Island 2022 - Látrabjarg

 På turen til Island fik jeg en hel dag ved Látrabjarg. Det er det vestligste punkt på Island, og det største fuglefjeld i hele Europa! "Heldigvist" ligger det relativt afsides i forhold til turistmasserne, så stedet er ikke oversvømmet med turister, på trods af at lokaliteten er let tilgængelig. Om aftenen 2022-07-02, kort efter ankomst, var hele familien en tur derude, for at svigermor skulle se en Klappe-lunde. Dagen efter blev jeg sat af efter morgenmaden, og jeg blev på stedet til klokken 16.

På stedet ser man først og fremmest Polarlomvie meget let og talrigt, og i øvrigt Lunde, Lomvie, Alk, Gråmåge, Ride, Topskarv, Mallemuk, og rastende Gråsæler. Især tæt på p-pladsen har man et fint blik på alle de ynglende arter, både rastende på fjeldet, og flyvende til og fra. Går man langs kanten af fjeldet ser man først og fremmest fuglene flyve. Jeg brugte en del tid på at gå langs kanten og nyde udsigten, der går fra Snæfellsnes i syd, til fjordene i nord. Jeg havde også en ambition om at få en masse billeder af Polarlomvie, og helst flyvende. Jeg fik en god håndfuld billeder af karakterfuglene fra fjeldet, som jeg ydmygst viser her. Det er svært at begrænse sig, men jeg har dog lavet nogle collager, når det har drejet sig om den samme fugl. Synes du også, at især Polarlomvie er en fed fugl, så kan du glæde dig...

Polarlomvier, Látrabjarg, 2022-07-03.








Samme fugl, fanget i forskellige flyvestadier.

Andet eksempel på en fugl i forskellige flyvestadier.

Tredje eksempel.


Fjerde eksempel.












Nye eksempler på flyvende fugle i forskellige flyvestadier.











Jeg har lagt en masse billeder af Lomvier på, fordi det er relevant med referencer mellem de to Lomvie-arter. Man kan med fordel notere manglen på dybt sort i Lomviens dragt, det længere næb, stribede flanke, og længere kropsform.













Eksempel på hvor blandet kolonien fremtræder. Arterne kan godt sidde i små artsrene grupper, men ofte er arterne blandet som vist her.

Alk, Látrabjarg, 2022-07-03.

Lunde, Látrabjarg, 2022-07-02.



Lunde, Látrabjarg, 2022-07-03.





Topskarv, Látrabjarg, 2022-07-03.


Gråmåge, Látrabjarg, 2022-07-03.







Islom, i en lille fjeldsø tæt på Látrabjarg, 2022-07-03.

Rastende Gråsæler og Topskarver, Látrabjarg, 2022-07-03.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar