onsdag den 16. januar 2019

Gulbrynet værling i Skagen og andre småfugle i foråret

Foråret 2018 blev i april både vildt, rodet, og frustrerende hvad angår sjældne fugle. Skagen lagde ud med en Lille sejler set af TEO og RoC, dernæst blev en Snefinke fundet som soloobs i en vejrabat på Møn, og endelig blev der lørdag 2018-04-28 fundet en Gulbrynet værling i en have i Skagen. Kun den sidste fugl kunne ses af andre end finderne, men det blev hårdt arbejde, og flere kom forgæves...Finderberetningen kan læses her.

Jeg tilbragte en dejlig morgen og formiddag på Røsnæs, bla med en god håndfuld Brogede fluesnappere. Jeg blev noget lang i ansigtet, da meldingen kom, for det kunne ikke rigtigt lade sig gøre at twitche. Som forventet blev fuglen genfundet og set af twitchere fra København, men Munken manglede...Han havde fyldt forkert brændstof på bilen, der døde på motorvejen lidt uden for København. Han havde fået et lift, men kom desværre for sent. Tidligt næste morgen var jeg klar sammen med en masse andre twitchere, men det blev en stor maveplasker. Fuglen var væk, og det så ud til, at RoC fik endnu en pind på Munken. Miraklet indtraf imidlertid dagen efter, mandag 2018-04-30, da fuglen blev genfundet i en have i nærheden. Jeg kunne igen ikke nå fuglen, men hvis tingene flaskede sig, måske næste dag...Fuglen blev igen set fra morgenstunden 2018-05-01, og da jeg havde tidligt fri rykkede jeg. Jeg ankom til åstedet klokken 1540, og fandt en lille flok twitchere tæt pakket på Skarpæsvej. Fuglen var ikke set i over en time, men kort efter så jeg fuglen i det utroligt smalle synsfelt, nederst i en tæt forgrenet busk, og fik en livgivende obs på et par minutter, inden fuglen røg væk. Jeg tilbragte lidt tid i JoK's have, men kørte hjem klokken 1630, både lettet og tom indeni...





En af årets vildeste fugle under trange betingelser: Gulbrynet værling, Skagen by, 2018-05-01, 1610.

Her lidt forskellige andre småfugle fra den tidlige del af foråret. Blåhals ved Holbæk Fjord blev et fint bekendtskab. Jeg fik ikke rigtigt selv produceret noget, men en morgen på Røsnæs med havgus gav 2 Vendehalse og 3 Ringdrosler, begge arter i flok.

En fotogen Silkehale fra Spangsbro, 2018-03-23.

Et par Misteldrosler på engen i Tissøs sydende poserede fint 2018-03-24.


Et lille flok Bjerglærker kunne ses på Eskebjerg Vesterlyng gennem vinteren. Her en af de sidste dage, 2018-03-27.

2 Vendehalse sammen er ikke hverdagskost. Røsnæs, 2018-04-22.




3 Ringdrosler, Røsnæs, 2018-04-22.

Sumpmejse ved Holbæk Fjord, 2018-04-22.

Skægmejse ved Tuse Ås munding, 2018-04-22.

En Blåhals sås i nogle dage i et vådområde ved Tuse Ås munding; her fra 2018-04-22.



En Broget fluesnapper på Røsnæs, på den episke dato 2018-04-28.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar