Ismågen i Langø Havn 2006 var et af mine ondeste afsavn fra 00'erne, hvor tiden gik med børneopfostring. Derfor spidsede jeg selvfølgelig ører, da meldingen om Ismågen i Hanstholm tikkede ind. Hvornår får jeg tid til den? Med 7 timers dagslys er mulighederne trods alt begænsede, så der skulle tænkes og handles hurtigt. 22-12 så det ud til, at første del af dagen kunne bruges. Dagen før var Ismågen blevet fulgt tæt af første twitcherbølge, og den var minsandten også lagt i seng. Endnu engang så twitchet ud til at være stensikkert, bare man var morgenfrisk...Beslutningen blev taget; jeg ville køre om natten, finde mågen hurtigt (i lampernes skær om nødvendigt), og måtte så køre senest 10.30-11. Jeg var på forhånd afklaret omkring formiddagens prioritering; maximal fokus på Ismågen, og alt andet måtte blive en bonus.
DMI lovede kraftig og opfriskende søndenvind, så jeg kørte så tidligt som muligt inden en eventuel lukning af broen kom på tale. Vel over Lillebæltsbroen fik turen dog en falsk start: kort efter at jeg var kørt ad landevej 13 lød der en høj og skurrende lyd fra bilen - hvad var det? En kort inspektion afslørede en eller anden defekt fra gearkassen, som slog fuldt i gennem i 5. gear. Jeg måtte derfor køre resten af turen derop, og hele turen hjem, i 4. gear. Men hva', når enden er god er alting godt som bekendt, og enden blev god!
Vel ankommen på havnen i Hanstholm klokken 7.30 kunne jeg konstatere, at jeg var eneste birder, og at en stor flok måger stod for enden af Auktionsgade. Jeg listede tæt på og kiggede rundt om hjørnet på de yderste måger, og minsandten om ikke den lille duelignende måge stod forrest! Ret hurtigt kom der dog bevægelse i flokken, og Ismågen lettede sammen med 20 andre måger. Den fløj nu ud over bassinet langs tværmolen, hvor den holdt op i mod vinden, og kunne ses i lampeskæret. Desværre mistede jeg den i mørket, og nu begyndte der at komme flere birdere. De to første biler besluttede omgående at køre ud til Sneuglen da den var meldt pp. De næste der ankom var bla EEE, AOWN + 3, og ret hurtigt kunne jeg vinke dem over på den anden side af auktionshallen, hvor jeg kunne se Ismågen gå under den fjerneste lampe, inderst på tværmolen. Her hakkede den i nogle ubestemmelige hvide klatter. I samme arbejdsgang kunne vi nu se en Gråmåge stå under lampen for enden af auktionshallen. Igen lettede ismågen, og efter kort tid tabte vi den igen. Vi trak nu op for enden af Auktionsgade og det blev nu til et par sporadiske glimt af Ismågen, indtil den omkring 8.40 fandt ind i en rytme med at patruljere langs bassinet mellem tværmolen og Auktionsgade. Fra da og indtil jeg kørte klokken 9.50 var den konstant i glid langs bassinnet. Den ene af havnens to Hvidvingede måger, den mørke, lod sig også se 2-3 gange i samme stil som Ismågen. Nogle få gange var den nede ved overfladen, men jeg kunne ikke se hvad den evt tog. Da jeg kørte var Sneuglen endnu ikke set, så jeg sprang den over og kørte lidt tidligere, af hensyn til gearkassen. Det blev derfor de senere tilstedeværende forundt at få det fulde udbytte af dagen. Alt taget i betragtning var jeg dog mere end tilfreds. Efter en nervepirrende biltur lykkedes det at krydse Danmark i 4. gear, med ankomst i Store Fuglede 14.20!
Som altid er det svært at begrænse sig mht billederne. Jeg skød 865, hvoraf 300 kunne bruges. Kulingvindstyrken gjorde Ismågens bevægelser meget hurtige, især når den på stormfuglemanér viste rygsiden frem. Her er et udpluk fra 8.40 til 9.40. Det svage lys præger selvfølgelig kvaliteten.
8.40:
9.19:
9.20:
9.28:
9.33:
9.37:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar