søndag den 9. maj 2021

Lidt om Storskarver og Mellemskarver...

 Jeg kiggede lidt efter Storskarver denne vinter. Egentlig var det fundet af en Double-crested Cormorant i Irland, der fik mig i gang. Jeg søgte efter en bestemmelsesartikel, og stødte på denne her fra Birdguides. Da artiklen også omfatter Stor- og Mellemskarv fik jeg lyst til at kigge lidt nærmere på dem, og se om man kunne bestemme dem i felten. Det eneste håndfaste kendetegn er åbenbart vinklen på den gule hud ved mundvigen; som tommelfingerregel skal den være under 90 grader på ssp. carbo. Det kan være svært at afgøre, og kræver at fuglen ses vinkelret på, og ikke strækker for meget hals.

En hurtig og uvidenskabelig undersøgelse viste, at Storskarv er svær at finde i Storebælt, men let ved Kattegat. Jeg kiggede ved Reersø Havn og Sjællands Odde, og de to lokaliteters forskellige karakter giver mening når man vil finde de to arter. Mellemskarv er gladest for lavvandede og beskyttede farvande, mens Storskarv ses ved mere eksponerede lokaliteter. Der sås mange Mellemskarver og Storskarver sammen ved Odden, så det kunne være sjovt at prøve mellemvaren ved fx Røsnæs Fyr. Fælles for lokaliterne er, at fuglene desværre ofte er på afstand, så det kan være svært at få dem set ordentligt. Det var dog en sjov lille øvelse, som jeg vil dyrke noget mere. At INGEN andre gør det viser det blå flag, som obsen har fået på DOF-basen. Der var ikke enighed om kriterierne for bestemmelse til underart i DKU, så det håber vi på snart kommer.

Mellemskarv, Reersø Havn, 20201205.

Samme fugl. Bemærk, at bagkanten på den gule hud går lodret ned.

Mellemskarv, Reersø Havn, 20210118. Bemærk igen, at bagkanten går lodret ned, men også, at mørke kan give indtryk af skrå bagkant.

Storskarver og Mellemskarv (øverst til højre i hvert fald en), Odden Færgehavn, 20210109. Bemærk på dette og de følgende billeder, hvordan den spidse vinkel fremtræder på forskellige vinkler, som hovedet holdes i.





En fugl fra Odden Færgehavn. Har man ikke set den vinkelret på, bør den ikke bestemmes. Et eksempel på, hvor svært det er at afgøre, når fuglen ses forfra. Jeg hælder selv til Mellemskarv.

Stor var min overraskelse, da jeg fandt denne Storskarv i samlingen af gamle billeder. En udfarvet fugl, siddende på en åbrink ved Tissø, 20180324. I følge artiklen i Birdguides er det en misforståelse, at kun Mellemskarv viser lys nakke; alligevel havde jeg på denne lokalitet kun ventet Mellemskarver.

Det blev også til lidt bonusarter på molerne rundt omkring:

Spættet sæl, Havnsø Havn, 20201228.

Ræv med Sejerø Fyr i baggrunden, Odden Færgehavn, 20210109.

Skærpiber, Halsskov Odde, 20201229.

Stenvender, Reersø Havn, 20210216.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar