onsdag den 22. august 2018

Hvidrygget spætte i Garphyttans NP

I september 2017 blev en Hvidrygget spætte fundet i Garphyttans National Park, i nærheden af Örebro i Sverige. Den viste sig at blive langtidsstationær, og var langt det meste af tiden relativt nem at se. Dels blev overnatningstræet fundet et par kilometer fra indgangen til parken, og dels kunne spætten ses dagligt fouragere i længere tid af gangen på en afgrænset løveng ved parkens indgang. Få gange drillede spætten, men det i store og hele var den til at finde, godt hjulpet af de mange mennesker der konstant var på besøg i parken. I Sverige er arten meget svær at se, med en meget lille bestand der er svær at besøge. Lidt flere i både Norge, Finland og Tyskland, men altid sværtset. Denne fugl var langt tættere på Danmark, end arten havde været i mange år.

Flere af mine danske birdervenner besøgte parken, og de fik en rigtig fest med bonusspætter som Tretået spætte og Gråspætte. Da jeg holdt vinterferie i uge 7 tænkte jeg at der også skulle være tid til at jeg fik set fuglen. 2018-02-14 lavede jeg derfor et monstertwitch, hvor jeg kørte til parken med forventet ankomst 0700, hvilket kom til at passe nogenlunde. Det var en lang køretur, med færgen som et tiltrængt stop. Efter en ørkesløs vandring mod overnatningstræet og tilbage til løvengen sad fuglen fint i et træ lige over stien klokken 0810. Fuglen blev på Løvengen frem til klokken 1000, hvor jeg kørte. Jeg nød fuglen i skop, i skiftende selskab med diverse svenskere, der sev ind og ud af parken. Det blev også til en god obs af Gråspætte, der besøgte et ophængt stykke talg. Sortspætter og Store flagspætter sås hele tiden, og en Grønspætte viste sig kortvarigt.

Det gav et sug i maven, da spætten pludselig sad over hovedet på mig i skumringen, kl. 0821.



En Gråspætte var trofast gæst på talgfodringen. 0831.


Grønspætte. 0845.

I mere end en halv time sad spætten roligt og bearbejdede en asketveje, i selskab med en Sortspætte. 0926.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar