onsdag den 5. juni 2013

Ørkenpræstekrave ved Blåvand

Rehabilitering... Med et smil på læben var det den tilstand der indfandt sig hos mig klokken 12:15, da jeg til en start suttede AMBB's (tror jeg) skop og så Ørkenpræstekraven. I 1994 dyppede jeg nemlig Ørkenpræsten på Agger Tange, så det virkeligt gjorde nas...Dengang tilbragte jeg en uge på Bornholm, og hørte fra min far om hans twitchertur med Brian Rasmussen og Eric Schaumburg. Da jeg endelig var kommet tilbage til min kollegiebolig i Slagelse havde jeg en aften + en dag til at twitche Ørkenpræst, inden studierne startede. En hurtig beslutning blev taget; fuglen var vistnok pp, så jeg pakkede kamera, kikkert, vand, mad + skop, og gik mod stationen. Min plan var at tage de første og bedste toge mod NV-Jylland, hvilket viste sig at være lidt besværligt...Jeg kom ganske vist med en færge over Storebælt samme aften, men i Nyborg strandede jeg natten over og tog et nap på en banegårdsbænk, inden jeg tidligt om morgenen kunne komme videre til Odense. Her stod det stille igen en times tid, inden jeg for alvor kom afsted. Efter en del omskiftninger endte jeg til slut i Hurup Thy, og steg på en bus mod Agger Tange. Endelig ved 13-tiden var jeg ved at være fremme, men da var præstekraven long gone...Hjemturen gik lidt hutigere, men det var ikke meget søvn jeg fik inden skolestart.

Som den kvikke læser har bemærket gik det lidt bedre idag. Den sås ca. 500 m nord for pælerækken ved en lille strandsø, og var med JKy's ord fra hans Birdcall "hammer flot". Den skiftede mellem at ligge, stå, gå og flyve. De store præstekraver så den åbenlyst som en der trængte sig på, og skulle jages bort. Det var endnu en gang en af disse stresstwitch-ture, hvor 5 timer går med transport og 1 time med fuglen. Det er dog stadig bedre end ikke at komme af sted, og jeg er glad for at jeg stak hovedet ind på fuglestationen og fik hilst på HKn, som jeg i 1993 var i Marokke med (+ HHN).






Til sidst et tåget flugtbillede med en Stor præstekrave på nakken.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar