mandag den 3. juni 2013

Prærietrane på Møn

27. maj havde jeg en kort dag på arbejdet i børnehaven. Med fri klokken 13 og ungerne stadig i skole kunne jeg mageligt vælge en lokalitet fra nærområdet - skulle det være fugle eller sommerfugle? Som altid tjekkede jeg Netfugl og Birdcall på computeren lige inden jeg gik. Alt så roligt ud, så uden stress kørte jeg gennem Lille Åmose for at finde en Aquila, syd om Tissø for at finde Temmincks og endte ved Reersø Havn for at finde Slaty-backed. Jeg fandt ingen af delene, og trillede hjem. Netfugl blev tjekket igen, og synet af "Prærietrane" var ligesom at få en lussing. Jeg kiggede på billederne og afventede nye meldinger, og forberedte mig endnu en gang mentalt på, at en mega ville blive set af andre, men ikke af mig...Sent på eftermiddagen blev tranen sammen med en traneven forventeligt genfundet, og nu skulle der tænkes hurtigt. Jeg er ikke typen der pjækker fra arbejdet, så de eneste muligheder var at enten morgentwitche eller at vente til weekenden. Efter et par opringninger til kollegaer fik jeg rykket min mødetid fra 7.30 til 9. Held i uheld, at jeg havde et aftenmøde, og derfor kunne arbejde igennem om eftermiddagen i stedet for at have 1 ubrugelig mellemtime. Med forventet køretid på 2 timer fra Møn til Kalundborg gav det 3 timer fra det første lys til klokken 7 - det virkede realistiskt!

Efter en forespørgsel på stedanvisning via Netfugl, og tilbagemelding gjorde jeg klar, og fik et par timer på øjet. Klokken 2.30 rullede jeg ud af Store Fuglede, med retning mod Kobbelgårdsvej nord for Busemarke Mose. Ved ankomst klokken 4.20 til Kobbelgårdsvej blev jeg ramt af usikkerhed - efter at være trillet ind på vejen ombestemte jeg mig, vendte om, og kørte ud på Sønder Landevej, for det var vel egentlig her fra den var blevet set? Jeg kørte frem til Bøgebjergvej og konstaterede, at ikke en eneste birder var her, og at udsynet var elendigt. Fjols, tilbage til Kobbelgårdsvej...Her var klumpen af twitchere ikke til at tage fejl af, og da jeg steg ud blev jeg mødt af et "Værs'go, Knægt..." fra HHN, min gamle kompis fra Stora Fjäderägg. Han pegede på sit scop, og rykkede til siden. Det var skønt med øjeblikkelig forløsning, og med HHN og PeC lige omkring mig blev tranen beundret i skopet. Kort efter ankom HAG + 1, og de fik suttet skoper et par minutter, da tranerne noget overraskende valgte at forlade lokaliteten. Der kom stadig et par biler dryssende til, og grimasserne var lidt anstrengte - et første varsel om, at denne forekomst ville blive en lidt flygtig affære...HHN informerede SHN og JHN (der netop ikke nåede til Kobbelgårdsvej) telefonisk om situationen og gav anvisninger til hvilken retning de tog. Deres team fandt hurtigt efter tranerne på en nyspiret roemark på Rakkerbanken, og vi brød øjeblikkeligt op. Her så vi tranerne i ca. 10 minutter hvor de langsomt søgte op i landskabet, inden de lettede anker igen. Efter en kort eftersøgningsrunde i landskabet kørte jeg mod Kalundborg, hvor jeg kunne berette for mine måbende kollegaer om mit morgentwitch.

Billederne viser tranerne på Rakkerbanken, klokken 5.24. Prærietranen blev synkronædlet af TWJ og TVN, hvilket må siges at være bemærkelsesværdigt - 5 thumbs up til hver af dem her fra!












Ingen kommentarer:

Send en kommentar