mandag den 17. juni 2013

Gåsegrib i Salling

Dette forår har kastet den ene *mega* af efter den anden, og sidste weekend blev ingen undtagelse. Fredag 2013-06-14 blev der tastet en gåsegrib ind i DOF-basen, fundet af Gorm Thyge Wæhrens ved genbrugspladsen i Kåstrup, nord for Skive. En snarrådig BRØL meldte den ud på Birdcall, og så gik det stærkt. Et lille hold samledes for at eftersøge fuglen, og klokken 21.14 blev den genfundet næsten samme sted. Folk fra Nordjylland ankom, og fuglen fulgtes til dørs; den lagdes i seng i en gruppe træer vest for en grusvej i nærområdet. Forudseende birdere tog kontakt til lodsejeren og forberedte ham på en mindre invasion hvilket han var indforstået med. Dette meldtes ud på birdcall af John Kyed, og så blev der blæst til massetwitch: fuglen sås i det sidste lys i sit overnatningstræ, og måtte næsten stensikkert være pp næste morgen, lørdag.

I betragtning af at det er lyst klokken 4, og at jeg ikke har oceaner af tid, tog jeg en rask beslutning om at køre derop; jeg var dog nødt til at køre hjem klokken 7 igen. Som med prærietranen virkede det dog fornuftigt og realistisk. Klokken 4.10 var jeg pp på den nu berømte grusvej Kåstrupvej 6, og parkerede lige efter bilen med THH, SKI, MBH, og KMH. Det var heldigt, for i skyndingen havde jeg godt nok pakket varmt vand og mælk, men jeg havde glemt kaffen...Det havde THH, og det var lige hvad der manglede.

John Kyed havde givet en præcis beskrivelse af hvilket træ der var tale om, men ved ankomst var det indhyllet i tåge. Tågen lettede stille og roligt, og langsomt dukkede træet frem uden at man endnu kunne skelne fuglen fra grenværket. Klokken 4.55 lykkedes det mig (vist som den første) at se fuglen i toppen af træet. Den var allerede vågen, men sad stille og roligt. Alligevel blev den snart opdaget af de lokale krager, og derefter mobbet intensivt de følgende timer. Klokken 6.35 bredte den pludseligt vingerne ud, som om den skulle tørre eller varmes op. Efter nogle minutter foldede den vingerne sammen igen, og klokken 7 var det slut for mit vedkommende - jeg kørte hjem!

Her det første billede i tågen, klokken 5.10


 Klokken 5.49

Klokken 6.11



 Klokken 6.23

 Klokken 6.38

 

Klokken 6.39

 Klokken 6.40

Ingen kommentarer:

Send en kommentar