tirsdag den 25. juni 2013

Iberisk gransanger på Halsnæs

Tidligt om morgenen fredag 2013-05-10 fandt SHN en Iberisk gransanger på Halsnæs, tæt ved Spodsbjerg Fyr. Fuglen sad i et sommerhusområde, på vejen Sandlodden, hvor den sang. Det var ikke overraskende at SHN skulle finde endnu et hit, da han er en flittig og dygtig lusker - 5 tommelfingre op herfra!

Som altid var jeg presset på tiden; denne dag skulle jeg sende min datter på konfirmationsrejse med hendes mormor og papmorfar. Jeg fik om formiddagen mulighed for at aflevere hende lidt tidligere, og kørte derefter med min søn mod Halsnæs. Efter 1,5 times kørsel var vi fremme på Sandlodden, hvor bla. JES og Helge Sørensen var pp. De havde mistet kontakten til fuglen, men mente den stadig var i området - dog var der også en almindelig gransanger på stedet. Kort efter kom en phyl trækkende gennem træerne tæt på os, med et hvæsende "iu"-kald. En kort sangstrofe bekendtgjorde, at det var den rigtige. Fuglen var nu i sang og fouragering tæt på os i en times tid. En god optagelse af sangen kan høres her. Den var svær at få brugbare billeder af i den tætte bevoksning, dog kunne man se den godt i kikkert. En halv times tid var den tæt på os; derefter trak den ned i den anden ende af den have hvorfra vi obsede, og man måtte nu nøjes med at høre den. En halv times tid efter var den igen pp lige omkring os. Jeg smuttede da den igen strøg væk - en rigtig god obs!

Man bemærker indskæringer på p2-6, et mere mørkt tegnet hoved/øjenstribe, tydelig gul øjenbrynstribe, gult tegnet brystbånd a la blåhals hun, og citrongul undergump.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar