søndag den 30. juni 2013

Langnæbbet sneppeklire ved Bøjden Nor

Ved middagstid 2013-04-17 fandt Kirsten Pedersen en langnæbbet sneppeklire ved Bøjden Nor, ved Faaborg. Fuglen sås i den sydlige ende af noret, dels fra det såkaldte klydeskjul, og dels fra strandvolden mod vest. Allerede på førstedagen blev fuglen twitchet og fotograferet grundigt, så da jeg tilfældigvis havde ferie den uge var det ikke svært at beslutte sig for at forsøge et twitch dagen efter.

Jeg kørte fra Vestsjælland klokken 3.30 og var fremme 5.30 i det gryende morgenlys. 2 andre twitchere var mødt op, så eftersøgningen var effektiv allerede fra start. Vi startede fra klydeskjulet, da den friske vind hurtigt ville lægge en dæmper på entusiasmen...Det var lidt mørkt i starten, men hvis den var fremme ville man nok kunne se den. Det første stykke tid var der dog tomt, bortset fra en falsk alarm fra en af de andre, så da jeg kunne se et par dobbeltbekkasinhoveder stikke op fra loerne ville jeg prøve at gå mod stranden og kigge på langs i loerne. Jeg var ikke gået særligt langt før jeg kunne se kræet gå i en lo tæt på skjulet. AKV ankom i det samme og fik hurtigt skopet på, mens de to andre havde delt sig. Den ene nåede at se den inden den forsvandt under brinken. Hurtigt gik vi ud mod strandvolden, hvor vi kunne genfinde den. Et par nye folk indfandt sig nu, bla Michael Bjerregaard, og vi så nu fuglen godt, om end på noget afstand. Den fouragerede flittigt i karakteristisk symaskinestil, og fløj ofte små korte strækninger. Det lange næb med et tydeligt dryp ved spidsen, det dybe bryst og den kraftigt hvælvede ryg viste det umiskendelige sneppeklire-jizz. Efter noget tid forsvandt den i længere tid, og jeg gik med AKV og Michael Bjerregaard tilbage i skjulet. Her så vi heller ikke meget til den, så en lille præstekrave og hyggesnakken var det mest mindeværdige. Slutteligt rastede fuglen synligt, set bedst fra strandvolden, hvor jeg brugte en times tid med AKV på at prøve at fotografere den, dog stadig på afstand.

Billederne er godt grumsede, men viser i hvert fald jizz'et...De to første billeder er lavet af hhv. 4 og 2 billeder, som er sat sammen digitalt. Der er derfor 4 og 2 sneppeklirer på de to første billeder.

5.44: På det første står fuglen til højre (vender mod venstre), og flyver derefter mod venstre og lander (vender mod højre).



5.45: Her er lander sneppekliren, fanget i 2 skud.


6.59: Det typiske jizz, med hjejler i baggrunden.

7.12-7.19: Endelig en roligt rastende fugl, i selskab med stor præstekrave og dobbeltbekkasin.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar