torsdag den 23. juni 2022

Makisanger i Mosen, Blåvand

 Bent Jakobsen fandt 20220515 en ventet NFL i Mosen i Blåvand. Læs Bents beretning her! Fuglen blev til en start meldt som en Hvidskægget sanger sp. På Birdalarm blev der vedhæftet et billede, som jeg til en start tolkede som Rødstrubet sanger, da billedet viste en ret skarp mørk rød strube set fra siden. Inden da havde usikkerheden nået at gnave tilstrækkeligt i mig til at jeg besluttede mig for at rykke på fuglen. Jeg fejlede episk big time, da fuglen også blev hørt kalde med et Gærdesmutte-agtigt kald. Det kunne kun betyde én ting, nemlig at fuglen var en Makisanger.

Ret ubelejligt havde jeg netop fyldt en dunk med 20 liter benzin, som jeg ikke havde lyst til at have i bilen tur/retur tværs over Danmark. Derfor måtte jeg fluks få stillet dunken af i min båd, og fra Reersø begynde den lange tur vestover 1245. Heldigvis forløb turen uden forsinkelser og behov for optankning, så relativt hurtigt var jeg i Blåvand. Jeg tænkte at parkeringen ved fyret kunne være kaotisk, og jeg valgte derfor den mere stille vej Horns Bjerge, som også gav en lidt længere gåtur. Dagen var præget af kaotiske fund af Ådselgrib på Møn, og Lammegrib på Halsnæs. Begge to fugle, som ikke umiddelbart kunne ses af andre end finderne. Det kunne jeg følge på Zello-kanalerne mens jeg kørte, men slog det hurtigt ud af hovedet da jeg klokken 1525 parkerede, og gik de halvanden kilometer sidste stykke vej til fuglen. Ca. 15 minutter senere connectede jeg uden problemer med fuglen, der det meste af min tid på stedet lod sig se i kanten af en pilebusk. Noget overraskende, da "de gamle sylvia'er" ofte er et mareridt at få set når de sidder i tætte buske.

Jeg hørte fuglen kalde flere gange, og hørte den også synge ved en enkelt lejlighed. Jeg blev ved fuglen frem til klokken 18, og fik hilst på mange gode fugle-venner, bla. SKI, THH, Munck, SG, MMJ, MBH, HHø, HKn, LaN, HHN, HHNØ, UEM, RoC, HBJ, JaE, BKr, Skat, Sakke, ABK, AWN, IbJ, RAG, DaM, StA, Grøn, CBN, CBS, LN, MKP, etc...

Fuglen gjorde sig bemærket ved blegrosa underside, lyse kanter på tertialerne, og ikke mindst kaldet, der lød som at stryge en blød redekam. Husk at klikke på billederne, så de kommer op i stor visning!



















































































Ingen kommentarer:

Send en kommentar