onsdag den 1. juni 2022

Stendrossel ved Borreby Mose, og andet godt i vestsjællandsk april

 April blev for mit vedkommende en udmærket en  af slagsen, selv om jeg af diverse årsager kun kunne være begrænset tid i felten.

Kun en enkelt gang kom jeg til Korshage, der dog gav et par rigtigt fine Ringdrosler i indhegningen. Jeg tog derimod nogle korte ture i Borreby Mose, og det gav lidt overraskende en hvid dims som ædelart, da en Skestork poserede 20220410 tæt på vejen. Udenfor de faste ynglelokaliteter er det ikke en nem art at ædle, så jeg var godt tilfreds. En lille ekstra ting var rastende Hulduer, som jeg ikke tidligere har set rastende i antal her omkring. Bevares, ikke i hundredevis, men mindre kan også gøre det. Mindre grupper sås især ved marker omkring Tissø. Sky som altid...

Med afstand den bedste fugl blev en Stendrossel, fundet i en have på landet, tæt på Borreby Mose. Fuglen blev fundet om morgenen 20220430 af en amatørfotograf, og det blev hurtigt meldt ud - desværre med forkert angivet adresse. Således stod de første hurtige twitchere og brugte over en time i den forkerte ende af en landevej, inden de kunne relokere til korrekt position omkring 1145. Allerede klokken 1200 viste fuglen sig kort for de bedst placerede, på en lav mur i haven. Jeg og få andre fik set den, men forventningens glæde indfandt sig i flokken - en glæde der skulle vise sig at blive erstattet med frustration, efterhånden som fuglen undlod at vise sig. Omkring 1430 gad jeg ikke mere, og jeg kunne omkring Slagelse følge med i hvordan fuglen blev genfundet på en mark tæt på, hurtigt set af alle, for derefter at lægge sig til at dø! Helt utrolig historie, der kan læses her.

Skestork adult, 20220410, Borreby Mose.




Stor kobbersneppe, 20220410, Borreby Mose.

Klyde, 20220410, Borreby Mose.

Hulduer, 20220412, Sæby ved Tissø.











Ringdrossel, 20220414, Korshage.



Sortstrubet bynkefugl photobomber en række billeder af en Ringdrossel! 20220414, Korshage.





Som det ses var der 2 fugle, 20220414, Korshage.










Stor kobbersneppe, 20220418, Borreby Mose.


Gul vipstjert, 20220419, Tissø, enge i syd.

En i øvrigt halvdød tur til Røsnæs gav denne flyvske Sørgekåbe, 20220422.

Lille præstekrave, 20220424, Borreby Mose.

Supersmuk Stendrossel, 20220430, Holtenvej.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar