mandag den 21. februar 2022

Efterårsdage i Blåvand

 Helt som forventet halsede jeg rundt i Felttræf-området i uge 42. Som sædvanligt var jeg grounded i Store Fuglede, dog med mulighed for at rykke på hits. Og faktisk med et planlagt besøg, nemlig på en sejltur til Horns Rev, arrangeret af Henrik Bøhmer. 

Første forstyrrelse kom 20211017, med genfundet af Orientbraksvalen i Margrethekog. Den blev heldigvist vinget af, men det gjaldt om at komme hjem og få slappet af, for sejlturen foregik dagen efter, fra Esbjerg klokken 0800. Turen var god og hyggelig, trods regn og småt med fugle, men et uheld kom til at koste dyrt...På vej til Esbjerg næste morgen kørte jeg over et trailerhjul, der var tabt på motorvejen. Det gav en punktering, men heldigvis var det ved første afkørsel til Esbjerg, så jeg kunne humpe ind på frakørselsrampen, uden at være for langt fra havnen. Et hurtigt ring til HeM, der også skulle med, reddede turen, da han hurtigt indvilligede i at samle mig op. Ombord på skibet fik jeg arrangeret, at et værksted satte et hjul af til mig, så jeg kunne humpe hjem bagefter. Imidlertid blev der fundet en Schwarz' løvsanger mens vi sejlede hjem mod Esbjerg, og den ville have været kongeagtig at nå efter turen. Selv om jeg nok kunne være kørt med HeM til Blåvand, så valgte jeg at sætte hjul på mens der var dagslys, så jeg fik HeM til at smide mig af ved afkørslen, mens han selv fortsatte mod Blåvand for at twitche - succesfuldt, heldigvist!

Et par dage efter var jeg tilbage i Blåvandsområdet, nærmere bestemt Grønningen, hvor der var blevet fundet en maurus-lignende Bynkefugl et par dage inden. Trods pp-melding samme morgen kom jeg for sent, da jeg først kunne køre ved 1130-tiden, og der blev gnedet salt i såret, da jeg på hjemturen kunne høre om fundet af en Bairdsryle på stranden ud for Grønningen i det allersidste lys. Det lykkedes mig at komme afsted næste morgen, og trods blæst og regnbyger blev fuglen fundet inden min ankomst på engen bag klitrækken. Trods pæn afstand lykkedes det at se rylen fint i skop, og også at få de obligatoriske dokumentationsfotos. Det blev således til 4 besøg i perioden, med 2 dips/kiks, og 2 vellykkede ture.

Blåvands Huk, 20211018.

Båden tiltrak flere småfugle på træk, bla denne Vindrossel.

De fleste alkefugle på sejlturen var Lomvier.

Rider blev, sammen med nogle få Suler, det eneste der lugtede af havfugle på sejlturen.




Rødstrubet lom, Horns Rev, 20211018.



Sule, Horns Rev, 20211018.





Sortstrubet bynkefugl, Grønningen, 20211021.

Sortstrubet bynkefugl 2k+ han, Grønningen, 20211021


Bairdsryle på laaang afstand, Grønningen, 20211022.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar