mandag den 11. januar 2021

Brundrossel på Sorthat Odde

 Med det utroligt heftige twitch af Kaffersejler, med bifangst af Gråsejler, nåede efteråret sit hidtidige højdepunkt. Jeg var godt tilfreds med høsten indtil videre, og var efter 5 x twitch på 19 dage begyndt at føle en vis afmatning. En lang vinter uden forstyrrende twitch skulle gøre godt! Sådan kom det ikke til at gå...allerede lørdagen efter, 20201031, fandt Pernille Galsgaard en Brundrossel på Bornholm, nærmere bestemt Sorthat Odde! Læs hendes finderberetning her. Da en gruppe Topbirdere tilfældigvist var på øen, kom der en meget tidlig pp-melding, og især østdanske twitchere suste mod Ystad, og Bornholm. Fuglen blev berettiget kigget nøje efter i sømmene for at tjekke eventuelle hybridtegn fra Rustdrossel. Rødbrune fjer på flanken og overgumpen gav nervøse trækninger, men SU valgte at godkende den som ren Brundrossel. Debat kan læses her, og en udtømmende artikel af HHN og Sakke kan læses her.

Da fuglen også var pp mandag, fik jeg med kort varsel arrangeret en feriedag om tirsdagen, 20201103. Jeg kørte ca klokken 0530 for at have god tid til at nå færgen i Ystad klokken 0830. Allerede klokken 0715 kom der en pp-melding fra LAK, så jeg var fortrøstningsfuld da jeg rullede ind på færgeterrænet i Ystad. Her kunne jeg konstatere, at BR, CL, JAHC, og BPa fra Gilleleje også var rykket. Det blev til en hyggelig færgetur sammen med de gamle helte fra min tid på Nordkysten. Jeg var heldigt placeret på færgen, og en af de første til at rulle ud på rampen. Da også paskontrollen gik hurtigt kunne jeg allerede klokken lidt over 1000 løbe ud til stranden, hvor HHNø havde snor i fuglen, der gik og fouragerede i tangvolden. Fuglen rørte sig meget lidt i over en time, så de mange twitchere fik en god obs i den kraftige blæst. Mange flere havde været med på færgen, men var åbenbart gået under radaren. Udover Gilleleje-banden kunne jeg nyde selskabet fra bla SRS, HHNø, SKR, JoM, CBS, LNP, EsM, KKH, LNe, HKn, LAK, + en del flere om eftermiddagen. Efterhånden dryssede folk videre på øen, og jeg var tilbage med LAK. Det lykkedes os at komme tæt på fuglen i nogle minutter, så en håndfuld gode fotos kom i kassen. Da fuglen endelig krøb ind i tæt vegetation valgte jeg at forlade lokaliteten.

Efter den kraftige blæst ved Sorthat var det befriende at komme over til Nexø på læsiden. Efter lidt fouragering gik jeg ud på opfyldningsarealet på Nexø Havn, men der var meget tomt, bortset fra lidt Bjergirisker, en rastende Knortegås, samt HKn og LNe, der havde samme ide. Efter en kort sludder valgte jeg at trække lidt sydpå til det hyggelige sted Balka, hvor jeg hilste på LAK, og ellers dryssede nordpå langs stranden. Jeg bemærkede mange Knarænder og endnu en rastende Knortegås, men ellers ikke noget. Jeg sank ned på en sten ved Balkalyngen, mens jeg nød det stemningsfulde efterårslys og det smukke landskab, der minder meget om området ved Simrishamn i Skåne. Mens jeg stenede fandt LAK en Middelhavssølvmåge i en mindre flok måger, som jeg luntede tilbage og så. Kort efter valgte jeg at køre tilbage mod Rønne, og prøve at se Brundroslen igen. Da der havde været meget stille på meldesystemerne tænkte jeg, at det ville være rart for morgendagens twitchere med en sen melding. Tæt på Sorthat kom imidlertid en pp-melding, og det skulle vise sig, at der igen var mange twitchere på åstedet. Der var blandt andet en vestjysk fraktion med bla OA, PLO, og UEM, samt en Storstrømsfraktion med bla PSH, GJJ, og APR. Jeg nåede at se fuglen fint i tangen igen, men endnu bedre, så gav den en lille flyvetur. Jeg kørte mod færgen 1545 efter et laaangt twitch, og nød igen Gilleleje-drengenes selskab på færgen.

Billederne vises fortløbende fra dagen...


Brundrossel 1cy hun, Sorthat Odde, 20201103, 1110

1151






1152

1153

Mørkbuget Knortegås 1cy, Nexø Havn, 1315

Mørkbuget Knortegås 1cy, Balka Havn, 1408

Middelhavssølvmåge adult, Balka Havn, 1430

Brundrossel, Sorthat Odde, 1540







Ingen kommentarer:

Send en kommentar