onsdag den 25. december 2019

Sortvinget braksvale ved Ballum Sluse

2019-08-25 var fra tidlig morgen en varm og stille dag. Da havet lå næsten blankt tog jeg en lang sejltur (fra Reersø til Storebæltsbroen t/r) med min søn Mikkel. Da vi ved middagstid var næsten nede ved broen kom der melding om 2(!) Sortvingede braksvaler på forlandet ud for Ballum Sluse, fundet af JVS. Det gav lidt hjerteflimmer, for det var en af de arter der altid har drillet lidt, og i øvrigt haft et lidt uopnåeligt skær over sig.

Første "dip" kom med et fund i 2006, fundet af SEP, og ligeledes i Vadehavet. Fuglen blev dengang i området i over 2 uger, og det faldt sammen med et fund af en Skadegøg på Als. Jeg havde dengang ikke mulighed for at rykke pga småbørn, så et rigtigt dip var det ikke, men det gjorde nas at se meldingerne dag ud dag ind tikke ind. Og selv om Skadegøg er mere sjælden ville jeg hellere se Sortvinget braksvale, da denne var en lifer. Næste dip kom i 2014, da jeg en dag for sent rykkede på en endagsfugl, igen i Vadehavet, og igen fundet af SEP (!). Sidste dip blev et dobbeltdip i 2015 - en fugl fundet på Ølsemagle Revle prøvede jeg at twitche begge dage, men kom begge gange for sent...Røv!!!

Tilbage i nutiden rundede jeg et par bropiller med min søn, og så gik det ellers tilbage mod Reersø i adstadigt tempo. Efter at have sat knægten af gik det mod det sønderjyske, og det skulle vise sig at blive en varm og lang dag...Dagen før var tankvogn væltet på Fynske Motorvej, og havde spildt diesel på vej i begge kørselsretninger. Oprydningen var stadig i gang da jeg skulle krydse Fyn, og i kombination med at Gamle Lillebæltsbro var lukket gav det massiv køkørsel. Heldigvis gled trafikken nogenlunde, trods det moderate tempo, i retning mod Jylland; det var først for alvor slemt da jeg skulle hjem igen. Det gav lige en lille times forsinkelse...Nå, men braksvalerne var halvt medgørlige, idet jeg kun så den ene. Det var selvfølgelig bedre end ingenting, og jeg så fuglen fint nok trods det tiltagende modlys. Det var en 1K-fugl, med skællet overside, ligesom dens makker. Bemærkelsesværdigt med et multifund; de blev på lokaliteten til 2019-08-31. Dagen blev krydret med en fin Hedehøg, da jeg gik ned mod bilen.













Hedehøg ad han.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar