fredag den 8. marts 2019

Island 2018 - rundt på øen

I 2018 gik en gammel drøm endelig i opfyldelse - at rejse til Island. Island rummer ubeskriveligt smukke landskaber, fede fugle, og en spændende nordisk historie. Det var ikke en fugleferie, men jeg fik kigget lidt alligevel. Jeg var på tur med kone, søn og svigerfamilien. Det var et roadtrip på 10 dage, der gav mulighed for at se en masse af Islands landskaber. På mit udtrykkelige ønske fik vi lagt en ekstra dag ind ved Mývatn, der er en af Islands mest kendte lokaliteter. Derudover kiggede jeg intenst på en hvaltur fra Akureyri, samt en aften ved Dyrhólaeys fuglefjelde, men ellers var det mest birding fra bilen og de små udflugter vi gjorde.

På Island kan man som det eneste sted i VP se Strømand og Islandsk hvinand, samt orkidéen Grønlandsk gøgelilje, og dem fik jeg begge set godt i Mývatn-området - orkidéen ses almindeligt over hele øen. Derudover er især Islom på yngleplads en islandsk specialitet, som man ellers skal til Grønland eller Nordamerika for at opleve. Den så jeg lidt rundt omkring på øen. Jeg havde derudover især håbet på Jagtfalk og Fjeldrype, men dem må jeg have til gode til en anden gang. Kun en enkelt Gråmåge, i Húsavík, var lidt skuffende, men ellers var jeg glad for Lunder, Mallemukker, Almindelige kjover, Storkjover, Islandsk stor kobbersneppe og andre karakterarter i massevis. Her følger lidt indtryk fra turen. Mývatn får sit eget indlæg.

En Islom i Seyðisfjörður, 2018-07-23. Fuglen er i kraftig fældning; fx ses en hanekam af dunagtige fjer, og plamager med fjer i forskellige aldersklasser. Der ses ensartet grå rygfarve og lysprikkede adulte rygfjer, hvilket gør fuglen til en 3K+ på vej i vinterdragt. Jeg synes ikke dragten umiddelbart bærer præg af 2. vinterdragts helt mørke rygfarve, så en 4K+ kunne være en mulighed. Jeg synes øjet er lige mørkt nok til en helt adult fugl. Min mavefornemmelse siger derfor 4K, men med livrem og seler er det 3K+.


Islom i Njarðvík, 2018-07-27. Den ensartede og helt mørke overside siger, at det er en fugl i sin anden vinterdragt, altså en 3K fugl.



Lidt Mallemukker fra Eyjafjörður, ved Akureyri, 2018-07-21.



Et par Mallemukker i Húsavík, 2018-07-23.

En Mallemuk ved Dyrhólaey, 2018-07-25.

Almindelig kjove i Eyjafjörður, 2018-07-21.

Forskellige Almindelige kjover ved Jökullsarlón, 2018-07-25.







En Almindelig kjove ved Dyrhólaey, 2018-07-25.


En Storkjove ved Jökullsarlón, 2018-07-25.


Lidt Storkjover fra Dyrhólaey, 2018-07-25.



En Ride på havnen i Húsavík, 2018-07-23. Den ville absolut ikke flytte sig!

Ved Dyrhólaey er der masser af Lunder nedenfor fuglefjeldet, 2018-07-25.

Det er bare at nyde de konstant forbiflyvende Lunder ved Dyrhólaey, 2018-07-25.






På bådturen fra Akureyri sås lidt alkefugle, men ingen i større mængder. En håndfuld Alke, og som her Lomvier, sås med unger. Eyjafjörður, 2018-07-21.

En Ringlomvie sås også. Eyjafjörður, 2018-07-21.

Turens eneste Polarlomvie blev også fundet i Eyjafjörður, 2018-07-21. Bemærk det mørkere hoved, den hvide streg langs næbbet, og den udprægede tøndeform.

Grønlandsk gøgelilje er enormt udbredt og almindelig på Island. Her et par stykker fra Geysir-Gullfoss-området, 2018-07-19.


Den arktisk karakterblomst, Rypelyng, fra Mývatn-området, 2018-07-22.

Intenst møde, i en overfyldt båd, med Pukkelhvaler i Eyjafjörður, 2018-07-21.


2 kommentarer:

  1. Dejligt, Jan. Island er simpelthen et af de fedeste steder på kloden, hvis du spørger mig! I øvrigt altid sjovt at læse dine "forsinkede" retro-indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det! Jeg håber bestemt også på at komme tilbage. Vil nok prøve at få set den nordvestlige del af landet også.

      Slet