torsdag den 28. juni 2018

Stor gulben ved Stora Amundön

Kort før jul blev en Stor gulben fundet (dog efterbestemt) i det sydlige Bohuslen. Efter forgæves eftersøgning blev fuglen tilfældigt genfundet meget tæt på Göteborg et par dage senere, hvor den kunne ses nogle dage ved Stora Amundön. Herfra forsvandt fuglen også, men blev igen genfundet, nu kort før nytår, i det mellemste Halland. Her blev fuglen en rum tid, inden den endegyldigt forsvandt.

Selv om jeg havde set arten i 1996 i USA var den alligevel højt på min ønskeliste, og da den virkede relativt medgørlig udnyttede jeg et frirum i julen til at prøve et twitch - afstanden var kortere end til Skagen, så det var absolut indenfor rimelighedens grænser. 2017-12-26 gik det så afsted, og jeg var pp inden solopgang i vintermørket på en meget mild og blæsende dag. Jeg fandt selv fuglen i tusmørket, og tog pligtskyldigt nogle dokuskud (på grænsen til det umulige i mørket), eftersom fuglen var tæt på. Den rykkede kort efter lidt længere ud, men var stadig nem at se. Efter noget tid fløj fuglen 500 meter længere mod syd, og sås nu fra et endnu mere forblæst sted. Jeg holdt ud og skiftede mellem at fotografere og kigge i skop, indtil fuglen drog tilbage til sit udgangspunkt. Den fløj lavt over hovederne på os, og det gav akkurat ét godt flugtbillede. Da klokken nu var ved at være 1000 besluttede jeg for at køre hjem igen, så det ikke blev alt for sent.

0836.



0907.



0908.


0909.

0941.

0943.


0944.

0947.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar