tirsdag den 15. maj 2018

Sibirisk bynkefugl ved Ho Enge

20171014 fandt TPa en Sibirisk bynkefugl ved Ho Enge, lige over for golfbanen, i Blåvandsområdet. Den blev flittigt twitchet frem til 20171017, af mig også, da den forsvandt. Jeg kom i det første lys på andendagen 20171015, og nød fuglen frem til klokken 0915. Efterårsferien var skudt godt i gang.

Sibirisk bynkefugl er en af dem jeg aldrig rigtigt er blevet gode venner med. Jeg har aldrig rigtigt fået bestemmelseskaraktererne ind under huden, og trods relativt mange fund har jeg aldrig kunnet twitche arten. Jeg har en del gammel erfaring med (under?)arten Stejnegers bynkefugl fra Kina, og ellers kun en feltobset fugl fra Stora Fjäderägg i 1992. Det var derfor en positiv overraskelse at se fuglen og ved selvsyn få arbejdet lidt med den. Der er dog stadig forvirring omkring taksonomien, og efter al sandsynlighed skilles Stejnegers bynkefugl ud inden længe. Det efterlader næsten alle de danske fund som sp.-ere maurus/stejnegeri - opskriften på en evig hovedpine! Selv om fuglen sås intenst over 4 dage, var det finderen TPa's billeder på DOF-basen, der er de bedste. De kan ses her. Det ene billede viser tydeligt, at overgumpen ingen mørke pletter har - i modsætning til Stejnegers, som det kan læses her. Det skal blive spændende at følge med i om de to (under?)arter splittes, og om de kan feltbestemmes.

0801: Helt fra morgengryet var fuglen aktiv.



0802.

0803: Fuglen i sin favoritbusk.

0814.

0815.


0819.

0821.

0824.

0841.


0842.

0846.


0847: Infight med Rødhals.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar