torsdag den 22. maj 2014

Forårsglimt...

Et håbløst forsinket indlæg, der mere var tænkt som en forårsmidtvejsstatus...Ak, alle disse prægtige fugle, der findes af alle andre end mig, har været stærkt forstyrrende i min fritid, så tid til fotosortering og blogindlæg er gået fløjten (igen). Nåh, man skal ikke klage, og jeg glæder mig selvfølgelig over forårets høst, der langt har oversteget mine forventninger. Nogle har selvfølgelig fundet vej til bloggen allerede, så her er lidt løsrevne glimt:

Jeg starter med Blisgæs! Dem er der nok ikke mange, der koger over af, men jeg glæder mig over at se dem, når de fåtalligt optræder i blandede gåseflokke her på Vestsjælland, eller sporadisk ses trække over i månedskiftet marts-april. I år var de dog noget mere massivt til stede de to første uger af marts. Ialt holdt over 700 fugle til fortrinsvis i Lille Åmose, nord for Tissø. Ved et par lejligheder fik jeg fotograferet en hel delflok, ved at tage overlappende billeder og bagefter stitche dem i et panorama-program. Desværre formindsker Blogger billeder, der er længere end skærmen, så jeg viser kun et par udsnit af to sådanne gåsepanoramaer + det løse. Men en dejlig overraskelse var det at have så mange...

Det blev også til en tyvstart på adamsii-turen, med et twitch af Hvidnæbbet lom ud for Ålebæk Strand på Møn, et febertwitch af Hvidhalset fluesnapper ved Nakkehoved, Gilleleje (fuglen set godt, men meget kort), samt endnu et febertwitch af Kohejre på Amager: Først brugte jeg en morgen og formiddag med LTR og HTR på at luske rundt om Villahøj Sø uden held. Ved hjemkomst klokken 12 kom meldingen om genfundet af dyret. Heldigvis var mine tålmodige børn friske på en gåtur på Vestamager, og min far + PJP aka Hüds, var søde til at vente på os. Hejren var megalangt væk, men kunne fint ses og bestemmes.

Egen-produktionen var en tynd omgang, men en Hvid stork blev det da til, en skøn formiddag på Røsnæs med Broget fluesnapper og Rødstjerter on the side.
Udsnit af flok i Lille Åmose, 2014-03-02.
Udsnit af flok ved Bjerge Enge, 2014-03-09.
2 overflyvende ved Hallenslev Mose, 2014-03-10.
Lille Åmose, 2014-03-19.
Kortnæbbet gås, et altid kærkomment supplement i en gåseflok. Tissø syd, 2014-03-14.
En sangsvane med reduceret gult på næbbet. Gørlev, 2014-02-06.
Hvidnæbbet lom, Ålebæk Strand, 2014-03-08.

Et par snespurve ved Røsnæs Havn, 2014-03-09.
Broget fluesnapper, Røsnæs, 2014-04-25.

Indtrækkende Hvid stork, Røsnæs, 2014-04-25.
En Skovsanger ved Nakkehoved der var noget mere samarbejdsvillig end den Hvidhalsede fluesnapper. Nakkehoved, 2014-04-26.
En Bynkefugl fra hjemstavnen. Store Fuglede, 2014-04-28
Henrik Brænder foregreb en gigantisk invasion af Hvidvingede Terner med et fund, synkront med Magnus Bang Hansen, af 5 fugle i sydenden af Tissø, 2014-05-01.

2 af Henriks fugle, 2014-05-01.
17 Hvidvingede terner i sydenden af Tissø, 2014-05-17. Den vel største invasion i nyere tid af arten.
Feberdokuskud af Kohejre på Amager Fælled. Villahøj Sø i forgrunden. 2014-05-16.
Et hit i Nordsjælland, men stadig talstærkt forekommende omkring Tissø - Tju-bang-lærken, Fugledegård 2014-05-17.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar