torsdag den 25. april 2024

Brun sule ved Rømødæmningen

 At Brun sule allerede i 2023 skulle komme på min DK-liste var en overraskelse for mig, selv om tegnene var der...Der var fund på Bornholm i 2020, og fund i Sverige + Finland i 2022 og 2023.

20231104 var jeg om morgenen på vej til kratlusk på Røsnæs, men en melding om Brun sule ved Rømødæmningen fik mig til at vende om. Jeg tænkte, at selv om den næppe ville raste, så var der altid en chance. Da fuglen blev genfundet en time efter blev jeg rigtig glad, men også hurtigt bekymret, da det hurtigt viste sig at fuglen var meget sløj, og formentlig døende. Ville jeg nå det?

Heldigvist ligger Rømødæmningen godt for et hurtigt twitch, så efter "kun" 2,5 timers kørsel var jeg fremme, klokken 1130. Fuglen sad op ad en pælerække og skruttede sig, og så ganske rigtigt mere død end levende ud. Efter nogen tid gjorde fuglen et par sidste forsøg på at flyve, men lykkedes kun med akkurat at lette. Fuglen sad herefter på vaden, indtil den døde klokken 1407.

Med den karftigt stigende tendens gennem de seneste 10 år, samt det faktum at arten 3 gange har været øst for Skagen, og 2 gange inde i Østersøen, gætter jeg på at den ses fra Sjælland inden for de næste 5 år.

Brun sule, Rømødæmningen, 20231104. Trykker til højre for pælene, og drejer ansigtet denne vej.














Sidste flyvetur, klokken 1230.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar