fredag den 17. februar 2023

Baltimoretrupial i Förslöv, Skåne

 En Baltimoretrupial blev fundet på et foderbræt i det nordlige Skåne 2022-12-11. Der gik et par dage inden fundet blev kendt af en større kreds, men derfra gik det selvfølgelig hurtigt. 2022-12-15 rykkede de første twitchere ind i villakvarteret i den lille by Förslöv, men der var gjort klar til dem, hvilket gør historien ekstra spændende. Meget hurtigt fik svenske ornitologer advaret nabolaget og øvrigt lokalsamfund om, at en invasion af twitchere ville komme. Meget hurtigt blev der arrangeret parkering på en boldbane tæt ved, med betaling til klubben. Desuden ville lokale dagligvarebutikker donere fuglefoder, og vigtigst, så var beboerne meget forstående og indforstået med, at masser af mennesker ville kigge i haverne.

Jeg var heldig at have tid den førstkommende weekend, så tidligt om morgenen kørte jeg i knagende kulde mod Sverige. Undervejs på ruten over Sjælland kunne jeg notere mig temperaturer på under -15 grader, men heldigvis var det ikke koldere i Skåne, selvom de -9 jeg steg ud i var rigeligt. Jeg var ikke nået tids nok over til at se fuglen blive fundet i det første lys klokken 0805, men jeg kunne glæde mig over at connecte lidt over klokken 0900, da fuglen blev genfundet i en stor have, siddende i en Thuja. I den næste time kunne jeg nyde fuglen mens den flyttede lidt rundt, og endte med at sidde fint eksponeret på en foderautomat. Det lave sollys omkring vintersolhverv giver en særlig skønhed, og her var det parret med klar frost og sne. Jeg delte oplevelsen med mange andre twitchere, deriblandt CL, AnS, SSN, og ikke mindst min gamle ven Samuel Hansson, som jeg mødte på Stora Fjäderägg, og rejste til USA med i 1996.

En Kernebider poserede kort inden trupialen dukkede op.

Første møde med trupialen. Kan du finde den?


























Ingen kommentarer:

Send en kommentar