tirsdag den 24. januar 2023

Sibirisk gransanger på Røsnæs

 Efter den fantastiske oktober på Røsnæs afsluttede jeg efteråret med en Sibirisk gransanger i medio november. Det er ikke et taxon, der slår benene væk under nogen, men det blev alligevel en god sidste bonus for lokaliteten. Jeg besøgte Røsnæs 11/11-2022, men det blev en død omgang. Jeg besluttede at relokere til Røsnæs Havn, og fik lige hængt en Blå kærhøg ind på vejen væk fra Røsnæs. Der var god diversitet i havnen, med en Stenpikker, der tændte drømme om en Nonnepik, et par Skærpibere, og en Islandsk rødben.

Søndag 13/11-2022 kom jeg skævt afsted med et flot fund af Klippesvale på Mandø, fundet af THH. Jeg trak straks mod broen, for at kunne fortsætte hvis svalen blev genfundet. Jeg strandede ved Stigsnæs, men svalen forblev borte. En melding om Nathejre ved Ejby, ved Køge, mens jeg alligevel kørte hjem, fik mig til at køre mod hejren. Det ville blive en ny Sjællandsart, så det var vigtigt at bogføre den. Der var hurtigt kommet mange besøgende, så jeg fik en god social oplevelse oveni. Hejren var absurd tillidsfuld i en høj busk meget tæt på hoveddøren i et villakvarter.

Mandag 14/11-2022 tog jeg endnu et besøg på Røsnæs, og det blev til en fin Sibirisk gransanger i den snart klassiske lysning halvvejs på vejen til fyret. Udover en del Rødtoppede fuglekonger har denne lysning også givet Lundsanger, så det er et sted jeg har stærk fidus til.


Efterårets mange Musvåger blev et stærkt minde om perioden, så et par stykker skal med i dette opslag også. Reersø, 30/10-2022.

Musvåge, Røsnæs, 11/11-2022.

Blå kærhøg, Røsnæs, 11/11-2022.


Islandsk rødben, Røsnæs Havn, 11/11-2022.

Stenpikker, Røsnæs Havn, 11/11-2022.


Skærpibere, Røsnæs Havn, 11/11-2022.



Skærpiber, Røsnæs Havn, 14/11-2022.

Nathejre, Ejby, 13/11-2022.



Sibirisk gransanger, Røsnæs, 14/11-2022. Bemærk fravær af gult i fjerdragten, og den buff-farvede kind. Desværre var kræet tavst...





Et fint Egern, Røsnæs, 14/11-2022.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar