onsdag den 25. august 2021

Rosenterne på Grenen

 RoC producerede 20210626 årets hidtil bedste fugleoplevelse for mig, hvilket jeg er ham evigt taknemmelig for. Denne dag fandt han en adult Rosenterne mellem Sandormsporet og Grenen, og da de hidtidige 4 fund i Danmark kun havde været endagsfund, var det meste af twitchermiljøet på den anden ende. Rolfs beretning kan læses her

Da Rosenterne indtil da ville være en lifer for mig var jeg også totalt slået ud af meldingen. RoC meldte i første omgang ud på Zello, som jeg imidlertid ikke havde fået slået til. Heldigvis meldte ASF ud på BA klokken 0913, og da min kone var på arbejde, og jeg alligevel var i felten, var valget let. Jeg drønede mod Storebæltsbroen, og kunne undervejs glæde mig over at der kom styr på fuglen. Køreturen gik glat, og jeg rullede ind på Grenens p-plads 1345. Efter en kort briefing fra SKI og MMJ, desperat fumlen med p-billetten, og den relativt nervepirrende travetur langs Sandormsporet, lykkedes det at connecte straks med fuglen 1400. Fuglen trak langsomt mod vest i strandkanten, vendte ca ud for sporet, og drev mod øst, for endelig at stille sig til rast på stranden med en blandet måge-/terneflok. Fuglen var relativt let at pille ud med sin lysere dragt (ift Fjordterne), mindre størrelse (ift Splitterne), og sarte rosa skær på brystet. 

Den næste halvanden time nød jeg fuglen i skopet når den skiftevis rastede på stranden (det meste af tiden), fløj rundt pga opskræmning, samt fouragerede langs stranden. I hele perioden sås fuglen indenfor 500 meter mellem sporet og Grenen, og under en af flyveturene kom fuglen lige ind over den lille twitcherflok (bla KBJ, MOC, SG, og CBN) i lav højde, og udsendte et par kald. På vej tilbage nåede jeg at støde ind i bla SS, ME, TE, SBr, og WBr, der sammen med en mindre håndfuld senere på dagen nåede at bogføre fuglen, inden den forsvandt mellem 20 og 21.

Allerførste billede af ternen. Grenen, 20210626, 1400.


1403. Ternen er gået til rast, og ses ca midt i billedet, tæt til venstre for 2 Sølvmåger.

1441. Ternen kommer pludseligt lavt ind over vore hoveder. Det ses at den er ringmærket.






1442. Ternen fortsatte med at flyve rundt om os, og kan i denne lille serie ses kalde.






1445. Rosenterne fouragerende.














Ingen kommentarer:

Send en kommentar