mandag den 7. juni 2021

Rødstrubet sanger ved Nørre Rubjerg

 En Rødstrubet Sanger blev fotograferet af Per C. Christensen, 20210511 ud for Harevej i Nørre Rubjerg, i klitlandskabet. Dagen efter blev fuglen eftersøgt og fundet i løbet af morgenen. Da jeg havde fået slagtet min hidtidige observation, en gammel sag fra Møn i 1993 som er foreløbigt degraderet til en skråstreg, var jeg ivrig efter at twitche dagen efter, på Kristi Himmelfartsdag. 

Jeg kom relativt hurtigt afsted, men det nåede alligevel at blive lyst, og en positiv melding løb ind, inden jeg nåede frem klokken 0710. 10-15 twitchere ventede tålmodigt på at den kom frem igen, men den lod sig kun se i korte glimt og på lidt afstand, indtil den for alvor poserede omkring 0920-0930. De sidste 10 minutter var det hele værd, og jeg valgte at køre kort efter, for ikke at komme for sent hjem. 2 timer i den stemningsfyldte klithede er balsam for sjælen, selvfølgelig med den ro et vellykket twitch giver.

Heldigvis ser der ud til at være konsensus omkring bestemmelsen til Rødstrubet sanger. Der ses intens teglrød strube mod svagt rødligt sandfarvede flanker, mørk tøjle, bred skægstribe, og en hvid kile på t5. Alt sammen karakterer, der peger på Rødstrubet Sanger.


Tidligt sad disse 2 fine Misteldrosler over os, og så meget lokale ud...

I ventetiden blev der kigget intenst og grundigt på både Gærdesangere, og som her Tornsangere.

Endelig, omkring 0845, kunne fuglen ses i mere end bare glimt. Dog var den til en start godt lang nede i krattet.

Og endelig, omkring 0920, havde fuglen arbejdet sig helt frem til kanten af krattet ved stien. Den fik en jublende modtagelse!











Ingen kommentarer:

Send en kommentar