onsdag den 20. november 2019

Dværgrørvagtel i Vaserne

Kort inden midnat 20190608 fandt CMG en Dværgrørvagtel i Vaserne ved Furesøen. Fuglen blev på lokaliteten frem til 20190618, og blev et kæmpe tilløbsstykke. Ikke nok med, at den sang fra en grøft 1- én! - meter fra stien, den kunne også næsten dagligt ses; dels i grøften langs stien, men også i vandkanten og på åkander i to vandhuller på hver side af stien.

Da fuglen ville være ny Sjællandsart twitchede jeg den dagen efter, om aftenen 20190609. I selskab med masser af fine fuglefolk kunne jeg høre fuglen på HELT tæt hold, og havde en fin oplevelse. Selv om jeg havde set arten i Kina i 1997 ville jeg dog gerne se den igen, og gav den et skud i bøssen en morgen inden arbejdet. 20190611 var jeg pp og kunne relativt hurtigt se fuglen; først i det lille vandhul øst for stien, dernæst flyvende over stien og landende ved bredden af søen på vestsiden. Her gik den noget bedre eksponeret, omend også på lidt længere afstand. Fuglen endte med at blive jagtet af en Vandrikse, og fløj kort efter væk, ind i vegetationen. Jeg kørte glad på arbejde klokken 0530...

Dværgrørvagtel ved det lille vandhul øst for stien, 20190611, 04:55.



Vandriksen melder sin ankomst 05:04.

Dværgrørvagtel ved søen vest for stien, 05:09.





Vandrikse og Dværgrørvagtel, 05:11.

Vandrikse, 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar