mandag den 29. april 2019

Kjover i Knuds efterdønninger

Selv om stormen Knud forlængst var forbi, fortsatte han med at præge tilstrømningen af havfugle en måned frem. For mig betød det, at jeg fik set alle 4 kjovearter, og dermed lukket et af mine store huller på DK-listen, da jeg fik set Lille kjove. Det blev - lidt skuffende - ikke en trækkende fugl på Nordkysten, men noget overraskende et indlandsfund af en fugl, der rastede på Vilsum Enge ved Viborg. Fuglen var meget lidt sky, og så ud til at stortrives på regnorme. Jeg nåede at opleve fragmenter af gode trækdage ved Korshage også; dels en god times morgenobs med Sjællands bedste dag for Storkjove, og dels en eftermiddag med en Mellemkjove.

Her lidt billedindtryk fra perioden...

2018-10-03 blev en fantastisk dag med Storkjover. Selv nåede jeg at se 30 fra Korshage, inden jeg skulle køre 0815. Dagstotalen endte på 149. I Gilleleje endte den på 192.






En 1K Lille kjove på Vilsum Enge. Det svagt aftegnede, men karakteristiske brystbånd ses her fint.




Et sats på havobs efter arbejde 2018-10-22 blev belønnet med denne trækkende Mellemkjove. Jeg synes ikke tegningerne er helt skarpe nok til en adult.





2018-10-22 kom også denne Almindelige kjove forbi Korshage. Den viser den ellers klassiske småkjovekarakter lyse yderste fjerskafter i hånden. Som det ses er det også en karakter for Almindelig kjove.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar