mandag den 28. januar 2019

Lille fluesnapper i Nejede Vesterskov

Min gode gamle fugle-bekendte Jesper Hornskov fandt 2018-05-15 en syngende Lille fluesnapper i Nejede Vesterskov. Den skulle blive lidt af et tilløbsstykke; dels fordi den blev fundet tæt på København, dels fordi den blev på lokaliteten i 3 uger, og dels fordi det var en udfarvet han. Flittige fuglekiggere kan godt se et par parva'er hvert år, men der er langt imellem de udfarvede hanner, og så endda en langtidsstationær!

Da jeg tilfældigvis havde en feriedag 2018-05-18 var det oplagt at forlægge vejen til Nordsjælland. Det var tusind år siden jeg sidst var i Nejede Vesterskov, hvor jeg nok var op mod 100(!) gange i slut 80'erne og start 90'erne. Vejret var godt og lunt, bøgen stod lysegrøn, og fuglen var nem at finde og sang ivrigt, så hvad kunne man mere ønske sig? Jeg brugte 1,5 timer sammen med fuglen, og blev belønnet med sang, fouragering, og endda lidt yngleadfærd! En enkelt gang så jeg, at fuglen svirrede over et lille hul i et stort træ, med udspredte halefjer. Det er en displayadfærd, der skal vise hunnen det egnede redested. Det blev som altid til mange ens billeder, så hermed vises lidt variationer af farver og beskæring...








Eneste flugtbillede.







Dette og foregående billeder viser den objektivt mest rigtige farvegengivelse. Det gulgrønne bladhang "misfarver" naturligt nok alt inde under kronerne.

Her et forsøg på en neutral farvegengivelse, hvor bugen er et pejlemærke for farvereguleringen - den skal fremstå grå uden mærkbart farvestik.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar