mandag den 16. maj 2016

Sortstrubet drossel i Bispebjerg

Tirsdag 2016-01-20 fandt John Damgaard Nielsen en Sortstrubet drossel fra sit køkkenvindue - læs her! Den ville jeg gerne se, da jeg kun har set arten en gang tidligere - SHN's fund i Frederiksværk 1991, som kan læses her! I nullerne kunne et par hunner ses i Nivå og ved Zoologisk Museum, men dem fik jeg ikke tid til at besøge. Derfor var jeg glad for at konstatere, at fuglen blev set frem til fredag eftermiddag. Min datter blev lokket med en tur til Fields, og jeg fortsatte mod NV-kvarteret. Fuglen var nem at observere i de par timer jeg var der, omend det mørke og tågede vejr gjorde det en anelse gråt...Jeg nød fuglen med balndt andre Anders Wiig Nielsen og Lars Staffeldt. Den blev i kvarteret i 2 måneder, og sås sidste gang 2016-03-29. Fuglens alder er diskuteret lidt her, her og her, og hos en lignende, tidligere fugl i Vejlerne her. Fuglen ser umiskendeligt ud til IKKE at vise fældningsgrænse i dækkerne; det tyder på 3k+. Halespidserne er lidt dobbelttydige at se på efter min mening, men det virker lidt mærkeligt at så mange svagt tegnede fugle skulle være adulte. Måske er det, som det siges i Svensson's ringermærkerbibel, the odd 2k bird med alle dækerne fældet.

1058



1100



1114




1146



1201



Ingen kommentarer:

Send en kommentar