lørdag den 8. februar 2014

Vestsjællandske graellsii-typer

Efter et års tids med nøjere granskning af de lokale måger er det lykkedes mig at finde en lille håndfuld Britiske sildemåger (graellsii) her i Fuglede-og-allernærmeste-omegn.

Egen felterfaring viser, at Sildemågerne (intermedius) i Vestsjælland normalt er overordentligt typefaste - jeg oplever meget lidt variation i oversidens farve. Farven er meget lig svartbag og kan bedst beskrives som mørk sortgrå. De tre fugle, jeg hidtil har fundet, skiller sig virkeligt ud - ikke bare lysere, men markant lysere! Ved sammenligning af fx DOFbasens observationer med billeder ses det, at der rapporteres graellsii, som jeg vil opfatte som intermediære - de såkaldte Dutch Intergrades. Jeg tænker her på denne og denne. Den ene er retfærdigvist indtastet som en 0-observation.

Muligheden for, at mine fund drejer sig om lyse individer af intermedius er til stede. I Gulls, s. 373, nævnes det, at 1% af den danske ynglebestand matcher graellsii-ryggens gråtone. Spørgsmålet er så, om en lys intermedius vil matche en graellsii i forhold til sort og hvid udbredelse på håndsvingfjerene. En graellsii burde vise mere udbredt hvidt på p9-p10 og sorte markeringer indtil p4, i forhold til mindre hvidt på p9-p10, og sort indtil p3-4 hos intermedius. Jeg vil gætte på, at den flyvende fugl fint matcher hvad man kan forvente af en graellsii.

#1, 2012-09-06 mark øst for Gørlev. Nærmest sølvmåge-form på hovedet, og grov størrelse.


#2, 2012-09-21 mark vest for Gørlev; fuglen til venstre. Tydeligt mindre end sølvmågerne omkring, og klart mere sildemåge-agtig hovedform. Artsfællen til højre røg i DOFbasen som Sildemåge ubest. Oversidens farve på fuglen til højre er nok lysere end intermedius, men nok ikke lys nok, efter min mening, til at blive boostet til en graellsii.

#3, 2013-11-17 Reersø Havn. På den flyvende fugl får man på oversiden nærmest en michahellis-følelse! Ved granskning ses der sort udbredelse i hånden indtil p4, og fint rundt hoved. Der anes også mørkere svingfjer på undersiden end en michahellis ville vise.
Det er fuglen under de 2 huse i baggrunden.

Nummer 3 fugl fra højre.

Her kan størrelsen og oversidens farve sammenlignes mellem en graellsii og en argentatus.

Samme fugl, liggende nærmest.
En forbitrækkende fugl set fra Røsnæs Fyr, 2018-04-08.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar