fredag den 3. januar 2014

Mørk Hvidvinget måge i Hanstholm

Som nævnt under indlægget om Ismågen var der rigeligt med krydderi i Hanstholm Havn. Af de spændende forekomster nåede jeg, udover en Gråmåge i lampeskær, kun at dyrke den ene af havnens to Hvidvingede måger lidt. Jeg har ikke set Hvidvinget måge siden et ophold på Grønland i 1999, så det var ved at være på tide. Det var dog svært for mig at løsrive mig fra Ismågen; kun ved to lejligheder, hvor den kom drivende forbi på klodshold, fotograferede jeg den - til senere granskning.

 Fuglen i Hanstholm fremstod relativt mørk i forhold til sin lysere artsfælle i Havnen. En fugl i Gilleleje Havn i 1995 husker jeg som tydeligt lysere, mens en anden ældre forekomst (Gilleleje 1989) også var i den mørke ende. Generelt er Hvidvingede måger ikke særligt variable; den største variation forekommer helt klart i de unge dragter.

Folk skal dog ikke begynde at få ssp. kumlien på hjernen. Fuglen viser, på trods af sin mørke grundfarve, den typiske ssp. glaucoides-karaktér: at hånden og halen er ligeså lys som resten af fuglens grundfarve. Hvis ssp. kumlien skal fremmanes kræver det tydeligt mørkere yderste håndsvingfjer og hale.

9.18






 9.34:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar